Kolano

Istnieje wiele czynników powodujących ból kolan: od urazów – takich jak naciągnięcia, skręcenia, naderwania ścięgien i uszkodzenia chrząstki – aż po choroby zwyrodnieniowe stawów czy zapalenia ścięgien oraz kaletki maziowej. Dolegliwości tej okolicy wyłączają człowieka z codziennej aktywności i są przyczyną dyskomfortu.

Zwyrodnienia stawu

Zwyrodnienie stawu kolanowego związane jest z przewlekłym, postępującym uszkodzeniem powierzchni stawowych wskutek wieloletnich mikrourazów i przeciążeń. Nie dziwi więc, że bardziej predysponowane są osoby otyłe.

Uszkodzenia chrząstki stawowej

Gdy warstwa ochronna kości, czyli chrząstka uszkodzi się, dochodzi do zwyrodnienia stawu kolanowego.
Jest to powszechne zważywszy na obciążenia jakie są przenoszone przez ten staw. W początkowych
stadiach dochodzi do “rozmiękania” chrząstki, aż do całkowitej destrukcji z odsłonięciem mocno
unerwionej okostnej.

Koślawość/szpotawość kończyn

Zaburzona oś kończyn dolnych to niestety domena kobiet. Jednym z powodów jest przodopochylenie
miednicy, co może spowodować wewnętrzną rotację bioder, zmuszając zarówno lewe, jaki prawe kolano
do skierowania się do wewnątrz, czyli do koślawości.

Szpotawość jest rzadsza i często wynika z błędów już w okresie niemowlęcym.

Urazy łąkotkowe / więzadeł pobocznych

Dochodzi do nich podczas urazów skrętnych w stawie kolanowym podczas np. jazdy na nartach, gry w piłkę nożną, tenis itd. Zazwyczaj konieczne do potwierdzenia jest wykonanie badania rezonansem
magnetycznym.

Złamania

Do złamań dochodzi wskutek urazów wysokoenergetycznych lub w kościach osteoporotycznych u osób w podeszłym wieku. Mogą być leczone zachowawczo, ale częściej poprzez zabieg operacyjny i następczą rehabilitację.