Bark – choroby i leczenie

Dolegliwości okolicy stawu barkowo-ramiennego są bardzo powszechne. Staw barkowy łączy kończynę górną z tułowiem, charakteryzuje się największym zakresem ruchomości ze wszystkich stawów organizmu. Najważniejszą rolę pełni więc tzw. stożek rotatorów, czyli grupa czterech mięśni zapewniających unoszenia całego ramienia.

Choroba zwyrodnieniowa barku

Nieprzyjemne dolegliwości oraz ograniczenie ruchomości w stawie barkowo-ramiennym bez uchwytnej przyczyny urazowej powoduje choroba zwyrodnieniowa. Kluczowy jest tutaj wywiad lekarski i w bardziej zaawansowanych stadiach zdjęcie RTG.

Uszkodzenie stożka rotatorów

Uszkodzenie ścięgien rotatorów może wystąpić w każdym wieku jako efekt ostrego urazu (podniesienie ciężaru, upadek na wyprostowaną kończynę) lub wielokrotnie powtarzanych mikrourazów podczas aktywności sportowej lub pracy fizycznej.

Konflikt podbarkowy

Rozpoznanie schorzenia jakim jest konflikt podbarkowy można potwierdzić już w badaniu ortopedycznym. Badania RTG, USG lub MR stawu ramiennego pozwalają zróżnicować między nierównowagą mięśniową a przyczynami kostnymi (mała ilość miejsca między wyrostkiem barkowym łopatki a głową kości ramiennej).

Zwichnięcie stawu ramiennego / stawu barkowo-obojczykowego

Przyczyną zwichnięcia zawsze jest uraz wysokoenergetyczny (chyba że nie jest to pierwszy raz – wówczas mamy do czynienia z tzw. nawykowym zwichnięciem stawu ramiennego) wynikający najczęściej z upadku na wyprostowaną kończynę górną. Niezbędne jest wówczas pilne wykonanie zdjęcia RTG z konsultacją lekarza ortopedy.

Złamanie końca bliższego kości ramiennej / obojczyka

Pod względem częstości, złamanie końca bliższego kości ramiennej u osób w podeszłym wieku zajmuje 3. miejsce (6-10% wszystkich złamań). Około 80% tych urazów leczy się zachowawczo.

U osób aktywnych dużo częściej podejmuje się zabiegi otwartej repozycji lub operacji artroskopowej.

Bark zamrożony – zapalenie torebki stawowej stawu ramiennego

Najdłuższa, najtrudniejsza i najbardziej tajemnicza choroba w obrębie stawu ramiennego. Zarostowe zapalenie torebki stawowej, czyli bark zamrożony, wymaga wiele cierpliwości że strony pacjenta. Leczenie najczęściej odbywa się w gabinecie fizjoterapeuty.

Zapalenie kaletki podbarkowej

Zapalenie kaletki podbarkowej to jedno z najczęściej występujących schorzeń dotyczących obszaru barku. Ten problem wynika między innymi z częstego powtarzania ruchów barkiem, co przyczynia się do przeciążenia mięśnia nadgrzebieniowego i stożka rotatorów, a także podrażnienia samej kaletki.